Tuesday 9 August 2016

PENGALAMAN ATASI JERAWAT KRONIK DENGAN SET DETOKS DAN JERAWAT SHAKLEE


(Tel baru saya 013 6625745)

 Ini testimoni daripada saya sendiri. Ecehwah! Malu sebenarnya nak share pada mulanya. Tapi share la sebab ramai sangat tegur skin dah baik kan. Benda baik, produk shaklee pulak tu. Haruslah dikongsikan kepada anda yang mempunyai masalah sama seperti ini kan. 


Cuma saya hanya ada masalah seperti di bahagian Pipi dan on off dibahagian dagu. Dahi tu alhamdulillah tiada masalah ini. 
Kesemua ini terjadi akibat terlalu banyak kali menukar skincare. 😂😂 So jangan tiru tabiat buruk ini ye. Saya ni cepat terpengaruh bab skincare yang banyak keluar di media sosial. Taubat tak nak lagi terpengaruh.

Cuba lihat di bahagian belah kiri ini gambar atas ini, saya mempunyai masalah kulit berminyak dan juga bahagian bibir yang kering. Pada mulanya memamg give up nak cuba produk shaklee ini.

Tapi akhirnya saya berserah diri pada Doktor Pakar Kulit. Jadi saya campur segala ilmu dan tips-tips daripada doktor dan gabungkan ilmu yang saya dapat daripada Nutritionist Shaklee

Sejak bulan 1 sehinggalah sekarang saya masih bereksperimen bab kulit dan alahan.

Pemakanan pun saya tukar kepada lebih sihat, dan elakkan makanan yang boleh menyebabkan radang atau inflamasi.

Doakan saya berjaya dengan eksperimen ini ya! InsyaAllah..
Mana tahu satu hari saya bebas dari Jerawat dan Alahan ini. 
Aminnn...



Nak tahu mana satu Vitamin Shaklee untuk Jerawat dan Alahan saya ini?

Suatu saya dan ibu berjumpa dengan Doktor,

Doktor: Ya apa masalah?

Faizah : Doktor cuba tengok muka saya ni. Asyik pipi sahaja yang teruknya dengan jerawat.
              Kadang-kadang tu ok, kadang-kadang tak ok.

Doktor: You ni kurang makan sayur kan?

Faizah : Hah? (dalam kepala ligat memikir. Aku rasa aku jenis makan sayur. Erm mungkin
              tak cukup kot) Yela kot doktor. 

Doktor: I bagi you ubat antibiotik dan cream sekali. Kita tengok macamana. Pastikan $%&*                ()*^@& ( Hehe doc pun bebel dari segi pemakanan dan macam-macam lagi)

Doc pun menulis sesuatu pada kertas

Doktor: You datang lagi sekali next week. I bagi you sekarang antibiotik 7 hari sahaja. Nak                tengok ok  ke tak. Kalau tak ok, I bagi hormon. 

Faizah : cakap dalam hati (alamak, hormon?? Ni nak cucuk ke apa. Giler takut beb dengar.                Cuak jugak)  

Ketika ini saya dah ambil ubat doktor, terus saya stopkan shaklee selama seminggu. Kenapa saya stop? Sebab saya ingin keberkesanan pil antibiotik tersebut yang doc bagi. 

Cuma 7 hari ini memang fasa saya menimba ilmu. 
Lagi satu  kepala asyik memikir kenapa pulak doc bagi aku ANTIBIOTIK??
Apa kaitan ANTIBIOTIK dengan kulit.

Saya apa lagi, tukar terus pemakanan dan fokus antibiotik doctor 7 hari tersebut. 

Jadi saya berjumpa doktor lagi sekali. 
Terkejut doktor tengok keberkesanannya. Hehe

Memang ohsem antibiotik hijau yang dokto bagi tu. Cuma tinggal merah sahaja tak hilang. Jadi doktor ambil keputusan untuk tambah antibiotik 2 minggu. Kiranya 14 biji la. 

Dalam masa 2 minggu saya tak duduk diam pun. 
Lagi satu kan setelah 7 hari tidak makan shaklee, saya merasakan perubahan drastik yang datang pada diri ini. Badan cepat letih, tido pula datang pulak simptom cramp kaki macam zaman universiti, dan bermacam-macam lagilah.

Rasa kejam pulak pada diri ini meninggalkan shaklee 7 hari. Tah pape kan. Erk. 

Pada ketika itu saya teringat lagi bulan itu bulan bertuah bagi saya. Tiba-tiba Master Laila buat kelas untuk produk promosi iaitu NUTRIFERON dan speaker di dalam telegram itu dikongsikan oleh Nutritionist Sarah.

Ketika inilah saya mula faham kenapa doktor berikan saya ANTIBIOTIK untuk kulit. Rupanya untuk melawan segala mak nenek bakteria yang bernama patogen dari memasuki ke dalam kulit.

Jadi apa lagi saya terus rasa nak ambil ANTIBIOTIK SEMULA JADI dari Shaklee iaitu NUTRIFERON.

Apa lagi ketika itu contact Master Yani nak beli Nutriferon tersebut. 





Ha ni la gambar pertama saya snap Nutriferon yang sampai pada saya 17 Februari 2016. Ostematrix itu pula saya beli untuk topup yang tiada di rumah ini. Lagi satu sejak 7 hari saya tak amalkan shaklee, tidak tahulah kenapa pinggang saya berhari-hari sakit. Hanya Allah tahu perasaan sakitnya macamne. 

Tapi setelah saya amalkan Ostematrix ini secara konsisten. Ya Allah nikmat kesihatan itu tidak dapat saya gambarkan. Saya boleh solat dalam keadaan selesa, angin pun keluar dengan mudah, membuang pun lawas dan bermacam lagi. 

Jadi kalau kenal balik 7 hari saya stop shaklee tu. Saya tak mungkin akan stop sementara macam tu lagi. Kalsium No 1 kehendak saya. 

Nutriferon pun sama iaitu bantu saya tingkatkan imunisasi dan ostematrix ini kalau fikir iainya susu berbentuk tablet kan? Ada juga saya terbaca ambil susu pun membantu meningkatkan imunisasi.

Banyak sangat saya buat kajian dari pembacaan yang saya buat untuk pulihkan kulit kronik ini. 

Apa kata Doktor saya menukarkan ANTIBIOTIK kepada PILIHAN SEMULAJADI?

Doktor: Wah dah makin baik la. (Macam bersinar jugaklah mata Doktor tu. Hehe)

Faizah: Doktor saya mengalami saya pinggang beberap hari yang lepas. Saya tidak tahu kenapa. Mungkin pemakanan saya tidak seimbang. (Padahal saya dah ada simptom cramp tu kan. Lagi dari sejak sekolah saya ada masalah susu ni. Mungkin sebab itu saya jadi begini. huwaa)

Doktor: Yeke (Doc mula berkerut, dah berfikir mengenai ini)

Ketika Doktor berkerut inilah, saya mula mengatur ayat dan saya berharap Doktor tak marahkan saya. 

Faizah: Doktor kalau saya nak tanya sesuatu boleh tak. Kalau saya nak tukarkan antibiotik doktor bagi kepada antibiotik semula jadi dari shaklee boleh tak? yang Nutriferon tu la. (actually time ni saya dah makan antibiotik Nutriferon tu. hehe. Tak sabar nak cuba ginilah jadinya)

Doktor: (Dahi doktor bertambah berkerut) Ermm.... kalau begitu yang you nakkan. Boleh sahaja. Nak makan supplement ni perlukan air yang banyak. Pastikan ambil air banyak ye. Ok saya bagi ubat sapu nanti dan pastikan pemakanan juga. 

Faizah: Baik doktor. hehe

Yeay! Doktor tak marah langsung! Syok sangat yang doktor sendiri tak marah saya nak makan antibiotik dari Shaklee. :)

Selepas itu mulalah saya mengatur strategi dari segi pemakanan anti radang, vitamin seterusnya dan sehinggalah saya benar-benar berjaya dengan eksperimen ini. 

Harap suatu nanti saya bebas dari kulit jerawat dan Alahan. Aminnnn...

Nak tengok gambar ketika Puasa haritu?

Gambar ini diambil pada tarikh 30 Jun 2016


Nak tengok gambar selepas RAYA?


Gambar terbaru saya pada 6 Ogos 2016 (tanpa edit)
Tinggal parut sikit dan jerawat tu ada la jugak ni. 
lepas raya pemakanan tu ting tong sikit.
Huwaa... tengah baik pulih balik. 
Doa kulit muka saya sembuh ye dan produk shaklee berkesan ke atas diri ini.

Lagi satu lupa cerita yang saya telah turun 13 kilo dengan set shaklee yang saya makan. Dari 58/56 kilo (On off) kini maintain 4* Kilo.
Cer teka berapa? 
Kuiz untuk anda ni. Hehe


Nak tahu Vitamin Shaklee yang mana satu saya amalkan?
Saya sebenarnya sekarang mengamalkan Set Detoks dan Set Jerawat Shaklee. Antaranya ialah

1. Set detoks

Vivix
Alfafa 
Herblax
Peppermint

===> Baca selanjutnya di sini : Kenapa Badan Perlu Detoks?

2. Set Jerawat 

ESP
Mealshake
Performance Drink
Nutriferon
Vitamin C
Zinc
Garlic
Ostematrix
B complex
GLA
Herbal Blend

====> Baca selanjutnya di sini: Cara saya sihatkan kulit dengan Tomato

Anda pasti tertanya-tanya kan 

"Bagaimana step yang saya buat dan apa pemakanan yang saya buat?"

Jika anda terlalu banyak perkara ingin bertanya dan anda juga sedang menghadapi perkara ini. Boleh sahaja terus Whatsapp atau PM di Facebook saya.




Shaklee Independent Distributor
Faizah Syakira 
FB: Faizah Syakira
IG: Faizah.Syakira
Page: Kisah Kulit Berjerawat
Kesihatan Keluarga dan Pemakanan
Tel: 0136625745 (Whatsapp)
COD Area: Kuala Pilah, Juasseh, Bahau, Bandar Seri Jempol dan sekitarnya













No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...